What to Consider When Adjusting Motorbike Suspension - Kratos Motorsports

Apa yang Perlu Dipertimbangkan Semasa Menyelaraskan Penangguhan Motosikal

Menunggang motosikal adalah pengalaman yang menyeronokkan yang kita semua gemari dan nikmati. Tidak seperti keseronokan, tidak semua penunggang tahu bagaimana menjaga motosikal dengan betul terutama dari segi penggantungan. Sekarang, mana-mana peminat motosikal akan memberitahu anda betapa pentingnya menyesuaikan suspensi. Suspensi membantu kestabilan dan memastikan bahawa pengendara mempunyai perjalanan yang selesa. Oleh itu, anda mesti membuat perubahan yang diperlukan mengikut berat dan tinggi badan anda untuk mencapai penggantungan yang betul.

Sebelum menyelami lebih dalam komponen yang berperanan dalam penyesuaian penggantungan, sangat penting untuk memeriksa ketegangan rantai, kejutan, bantalan kepala kemudi, dan tekanan / tapak tayar untuk prestasi optimum basikal. Yang mengatakan, berikut adalah komponen utama yang mempengaruhi penggantungan;

1. Pramuat 

Pengatur pramuat berfungsi dengan mengubah kejutan atau spring garpu basikal. Menambahnya menaikkan basikal sambil menurunkannya menurunkannya pada suspensi. Perkara lain yang perlu dipertimbangkan semasa menyesuaikan preload adalah sag. Tidak tahu apa itu? Sag adalah suspensi basikal dengan penunggangnya di atasnya. Dengan menyesuaikannya dengan sewajarnya, iaitu, bergantung pada berat badan anda, anda dapat dijamin perjalanan yang stabil dan lancar. Kendur juga dapat disesuaikan melalui penyesuaian pramuat yang terletak di tiub garpu.

2. Pemampatan Mampatan 

Fungsi ini bertanggungjawab menyerap hentaman setelah penunggang melanda. Oleh itu, penting untuk menyesuaikannya untuk menjamin keselamatan anda sendiri dan casis basikal. Anda tidak akan mahu terus memperbaiki casis sepanjang masa. Apabila redaman mampatan kaku, anda akan merasakan hentaman dan jika tidak mencukupi, ia akan menyebabkan penekanan suspensi berlebihan. Namun, berhati-hatilah ketika memutar pelaras redaman mampatan. Mengetatkannya melebihi tahap maksimum akan menyebabkan kerosakan mekanisme dalaman.

3. Redaman Redaman 

Pada setiap masa, redaman pantulan harus menyekat tayar ke tanah setelah anda melonjak. Oleh itu fungsi suspensi ini membantu basikal kembali ke kedudukan semula. Sekiranya pantulan terlalu cepat atau terlalu perlahan untuk kedua-dua depan dan belakang, teruskan tekanan manual dan ubah pengaturan setiap kali sehingga tidak memerlukan waktu kurang dari satu saat untuk menyambung semula kedudukan.

4. Jejak  

Laluan basikal bertujuan untuk mencapai keseimbangan kemudi yang betul. The Jejak diukur dalam jarak (inci atau milimeter) antara titik hubungan roda depan dengan tanah dan garis yang ditarik melalui paksi kepala stereng. Anda juga mahu mengelakkan stereng keras dan stereng cepat. Sekiranya tidak berlaku, anda boleh menyebabkan kemalangan.

Penyesuaian penggantungan bergantung pada fungsi di atas dan seseorang harus merakam tetapannya sebelum dan selepas menetapkan semula, sekiranya anda ingin kembali ke tetapan semula. Setelah membuat penyesuaian, bawa basikal untuk drive uji di kawasan tanpa lalu lintas dan lihat apakah penyesuaian itu berfungsi.

Back to blog

Leave a comment

Please note, comments need to be approved before they are published.