Top 5 Fascinating Facts You Didn't Know About Barry Sheene - Kratos Motorsports

5 Fakta Menarik Teratas yang Anda Tidak Tahu Mengenai Barry Sheene

Barry Sheene, salah satu bintang sukan basikal terbesar tahun 70-an, nama rumah tangga yang memenangi dua gelaran motosikal dunia 500cc dan melonjak ke berita petang. Flamboyan, menawan, kasar dan benar-benar cemerlang, dia adalah sosialita eksentrik yang semua orang mahukan.

1. Dia mengebor lubang di helmetnya supaya dia boleh merokok

Lubang di dagu itu adalah bukti kebiasaan sehari yang pasti menghidap barahnya. Sheene telah merokok sejak berusia sembilan tahun, walaupun dia menderita asma kronik, dan jarang tanpa penyakit Kasa. Perkara pertama yang dimintanya setelah kecelakaan seram 175mph di Daytona kepada jururawat setelah dia datang adalah "fag".

2. Dia dijuluki "bionik" setelah kemalangan kematiannya yang kedua

Dia memukul pelumba 250cc yang dilanda, Patrick Igoa, dalam latihan untuk Grand Prix Britain pada tahun 1982 dengan jarak 165mph. Mereka berakhir di katil hospital yang berdekatan. Kali ini terdapat plat logam dan 27 skru. Namun Sheene yang tidak terkalahkan kembali dan masih membuat podium pada tahun terakhirnya pada tahun 1984.

3. Dia pernah memecah masuk sebuah rumah

Pada tahun-tahun terakhirnya, dia membentuk geng prank tinggi bernama “The Squadron” dengan sekumpulan rakan termasuk Steve Parrish, bekas pelumba motosikal dan trak yang kini menjadi pengulas dan pembicara sukan permotoran. Sebaik sahaja mereka menjalani misi penyelamatan rahsia untuk menuntut kembali barang bernilai £ 250 kepada bekas pengurus rumah tangga Sheene oleh bekas teman lelaki. Mereka masuk ke dalam rumah dan kemudian membuat percutian mereka di Rolls-Royce.

4. Dia merosakkan peluang sahabatnya untuk memenangi Grand Prix

Sheene telah mengakhiri pertahanan gelaran tahun 1977 pada masa Grand Prix Inggeris. Setelah bersara, dia menyaksikan rakannya yang hebat, Steve Parish, menuju kemenangan. Dari sudut matanya, Parrish melihat sahabatnya dengan papan pesanan di awal pusingan terakhirnya. "Gas meletup", tulis Sheene. Parrish berjaya dan terhempas.

Back to blog

Leave a comment

Please note, comments need to be approved before they are published.