PART I: Top 10 Female Bikers You Should Know Of - Kratos Motorsports

BAHAGIAN I: 10 Bikers Wanita Teratas yang Perlu Anda Ketahui

Ya tahu lelaki apa? Saya rasa kita sudah cukup ruang di trek. Sekarang, biasanya lelaki yang menguasai sukan permotoran dan permotoran tetapi itu tidak bermakna kita tidak mempunyai banyak penunggang basikal cantik yang mengukir nama mereka di industri ini. Hanya kita lelaki? Kami tidak memberi mereka cukup perhatian. Mari kita beri perhatian kepada mereka wanita, bukan?

Di sini, kami telah mengumpulkan 10 pelumba dan pelumba wanita teratas yang kami fikir anda semestinya pernah dengar mengenai pencapaian mereka!

 

10. BERYL SWAIN, TT

TT 1962 50cc akan turun dalam sejarah dengan Beryl Swain kerana dia adalah pelumba wanita pertama yang membawa bayi ini keluar! Basikal ini paling sering dikenang sebagai kemenangan TT pertama Suzuki, dengan basikal yang ditunggang oleh bekas pelumba MZ dan pembelot Ernst Degner. Sudah cukup mengenai basikal, Puan Beryl Swain (suaminya adalah pemilik sebuah kedai motosikal), menunggang Itom 50cc, melengkapkan perlumbaan dua pusingan, setengah jam di belakang Degner, pulang ke rumah 22nd daripada 25 penamat dengan purata 48mph berbanding Degner's 75mph.

 

 

9. PATSY CEPAT, ENDURO DAN DAKAR

Patsy Quick adalah wanita Britain pertama yang bertanding di Dakar 2003 tetapi mengalami kemalangan serius, menyebabkan dia buta sementara sebelum diselamatkan oleh helikopter media dan diterbangkan ke hospital di Kaherah. Tetapi ini tidak menghalangnya. Quick kembali pada tahun 2004 hanya dikalahkan oleh cuaca yang mengerikan, dan kemudian mengalami kerosakan mekanikal pada tahun 2005. Namun, selalu ada cahaya di hujung terowong, Quick menjadi wanita Britain pertama yang menyelesaikan tunjuk perasaan pada tahun 2006. Dia kini berlari sebuah sekolah menunggang bertahan yang disokong oleh KTM di Sussex, England.

 

8. MICHELLE DUFF, 250 DAN 500 GRAND PRIX

Menunggang MZ, Norton dan Yamaha, memenangi tiga Grand Prix 250cc dan menduduki tempat kedua musim 1965 dalam kejuaraan 250cc di belakang Phil Read, Mike Duff, yang berpusat di Toronto, Kanada, adalah pelumba Grand Prix yang berjaya pada tahun 60-an. Mike mengalami kemalangan di Jepun dan menghabiskan enam bulan di hospital tetapi ia tidak menghalangnya. Mike kembali ke Grand Prix selama dua tahun lagi dan mula bekerja sebagai wartawan motosikal. Tidak lama pada tahun 1984, Mike Duff menjadi Michelle Duff, diundang keluar dari persaraan untuk menunggang perlumbaan basikal klasik pada tahun 2000, berusia 60 tahun, tetapi menderita lagi ketika dia jatuh teruk di Spa pada tahun 2008 dan berhenti berkuda. Kini berusia 74 tahun, Michelle masih menulis dan tinggal di Ontario.

 

7. KATJA POENSGEN, 250 GRAND PRIX

Katja kelahiran Jerman, membesar menunggang basikal, tahu menunggang basikal pada usia 5 tahun, kemudian berlumba untuk pertama kalinya pada usia 16 tahun dan pada usia 19 tahun, mendapat podium pertamanya untuk Kejuaraan Supermono Eropah. Ini membawanya ke Grand Prix di mana, pada tahun 2001, di mana dia memperoleh karier terbaik 14ika tempat di GP Itali 250cc di Mugello menunggang Aprillia RS20. Setelah bersara pada tahun 2004 dan mempunyai anak perempuannya, dia kembali lagi ke dunia perlumbaan, berlumba e-basikal dan juga moped, serta bekerja dengan jenama pakaian motosikal.

 

6. LAIA SANZ, PERCUBAAN, ENDURO DUNIA, DAKAR

Laia Sanz, berasal dari Sepanyol, adalah Juara Enduro Dunia Wanita pada tahun 2014. Dia juga memenangi Kejuaraan Dunia Percubaan Wanita sebanyak 13 kali dan Kejuaraan Eropah Percubaan Wanita sepuluh kali. Sanz mula menunggang pada pukul tiga dan berlumba pada pukul tujuh, yang tidak mengejutkan kerana dia tahu bagaimana mengendalikan basikal off-road dengan baik. Pada tahun 2011, pada usia 25 tahun, dia bertanding dan menyelesaikan rali Dakar, menamatkan 39 tahunika secara keseluruhan.

Back to blog

Leave a comment

Please note, comments need to be approved before they are published.