Tips for Buying a Used Motorcycle - Kratos Motorsports

Petua Membeli Motosikal Terpakai

Membeli motosikal terpakai mungkin terdengar seperti idea yang baik, tetapi masalahnya ialah anda akan membeli mesin terpakai, dan anda tidak akan pernah mengetahui keadaan sebenarnya. Yang terbaik yang boleh anda lakukan adalah melalui senarai semak perkara yang perlu diperiksa dan mempunyai anggaran keadaan basikal yang baik. Pertimbangkan senarai semak asas ini sebagai prasyarat yang sangat penting untuk membeli motosikal terpakai dan sebelum anda melalui senarai tersebut, ingatlah bahawa adalah penting untuk TIDAK memulakan basikal sebelum anda selesai memeriksanya. Anda ingin melakukan pemeriksaan sejuk sepenuhnya sebelum menghidupkan enjin, jadi pastikan untuk menghubungi penjual dan membuat janji temu, dan beritahu dia bahawa anda mahukan mesin sepenuhnya sejuk.


  • Hakmilik dan Pendaftaran

  • Sebelum anda memeriksa perkara lain, periksa identiti motosikal. Periksa nombor VIN, nombor plat nombor, dan maklumat pada tajuk. Pastikan mereka sepadan. Anda tidak mahu akhirnya membeli mesin kerugian total "tweaked", atau lebih teruk lagi, yang dicuri. Juga periksa dengan bank jika maklumat yang diberikan oleh penjual itu sah.


  • Latar Belakang Sejarah dan Pembaikan Perkhidmatan

  • Perkara kedua yang anda ingin lakukan sebelum memulakan pemeriksaan fizikal motosikal anda ialah meminta penjual untuk mengetahui sebarang dokumentasi sejarah servis motosikal dan pembaikan sebelumnya. Sekiranya penjual setia pada kenderaannya, dia akan menyimpan semua atau sekurang-kurangnya sebahagian besar resit disimpan dengan selamat. Anda dapat melalui penerimaan dengan cepat dan memastikan basikalnya dijaga dengan baik. Anda tidak mahu motosikal yang tidak diselenggara dengan baik.


  • Pemeriksaan berjalan-jalan

  • Pemeriksaan berjalan-jalan pada dasarnya berjalan di sekitar basikal untuk memeriksa kerosakan fizikal. Anda harus dapat mengetahui sama ada basikal itu mengalami kemalangan teruk, atau adakah basikal baru-baru ini dibersihkan hanya untuk kelihatan hebat untuk gambar. Apa yang anda mahukan ialah basikal yang diselenggara dengan baik secara keseluruhan. Penunggang sejati akan memastikan mesin mereka bersih dan benar, dan anda seharusnya dapat melihatnya dengan memeriksa celah di mana kotoran atau enapcemar mungkin terkumpul. Periksa juga cat yang rosak, kawasan penyok, dan bahagian yang pecah. 


  • Casis

  • Semasa anda melakukan pemeriksaan keliling, perhatikan bingkai motosikal. Periksa di bawahnya untuk penyok, goresan, atau apa-apa jenis kerosakan. Jangan takut menggunakan jari anda untuk merasakan kerosakan dan atas sebab keselamatan, anda boleh menggunakan sepasang sarung tangan. Sekiranya anda menjumpai sesuatu, itu mungkin merupakan petunjuk kemalangan, atau akibat dari kemungkinan menunggang terlalu laju di atas bonggol. Walau apa pun, itu adalah sesuatu yang perlu diperhatikan.


  • Garpu dan hendal

  • Setelah memeriksa garpu untuk kerosakan yang dapat dilihat, anda harus memerhatikan kebocoran di sekitar kawasan tersebut. Untuk hendal, periksa setiap komponen untuk kerosakan. Periksa hujung bar, cengkaman pendikit, dan tuas untuk sebarang tanda tidak normal. Sekiranya anda melihat tuas melengkung tetapi tidak kelihatan rosak, itu mungkin disebabkan oleh tip-tip. 


  • Tangki Bahan Bakar dan Badan Depan

  • Setelah anda memeriksa badan dan tangki untuk kerosakan fizikal, periksa penutup tangki bahan bakar di dalam dan di luar, dan kemudian gunakan lampu suluh untuk memeriksa bahagian dalam tangki. Bergantung pada sama ada tangki bahan api dilapisi dengan bahan pelindung atau tidak, anda seharusnya dapat melihat permukaan perak yang berkilat atau permukaan yang lebih keruh melalui bahan bakar di dalam tangki. Bahan bakar itu sendiri mesti jelas. Sekiranya warna bahan bakar ada selain warna yang seharusnya, itu berarti bahan bakarnya sudah tua dan basikal sudah lama tidak ditunggang, atau ada karat atau sedimen yang tidak diingini ada di dalam tangki. Sekiranya perlu, goncangkan basikal sedikit untuk melihat aliran bahan bakar. 


  • Sistem Penggantungan

  • Naik basikal, berikan ujian lantunan. Lihat sama ada semuanya kembali ke kedudukan asalnya dengan berkesan. Seperti yang telah disebutkan sebelumnya, periksa juga kebocoran. Periksa meterai minyak, dan lihat apakah terdapat sisa minyak di garpu. Sekiranya ia berkaitan dengan meterai minyak, harganya cukup murah dan boleh diganti. Uji suspensi belakang dan pastikan ada rintangan semasa anda mencuba untuk menolaknya. Sekiranya basikal terlalu melambung dalam keadaan statik, ia akan menjadi lebih teruk ketika menunggang.


  • Brek dan Klac

  • Sama seperti hendal, periksa tuas selekoh dan kerosakan apa pun. Anda seharusnya dapat dengan mudah melihat tuas yang telah diperbaiki setelah mengalami kerosakan, atau yang tertekuk dari menggores tanah. Periksa juga kabel yang berkaitan dengan klac dan brek. Tolak basikal ke hadapan dan cuba tekan kedua-dua brek depan dan belakang, tuas harus beroperasi dengan lancar, dan brek harus berkesan. Sekiranya ada kebisingan, itu mungkin disebabkan oleh pelbagai alasan yang perlu diperiksa, dan setelah melepaskan brek, kabel dan tuas harus kembali ke posisi semula dengan mudah.


  • Rantai dan Sprocket

  • Gunakan teknik tarik dan periksa lama yang baik. Tarik rantai pemacu dari sproket untuk melihat apakah ia dapat ditarik. Anda tidak boleh mencabut gigi gegancu. Sebenarnya, lebih dari setengah gigi memerlukan penggantian rantai pemacu. Bahagian dalam rantai tidak boleh kotor dengan enapcemar atau kotoran.



  • Paip Ekzos dan Muffler

  • Ini adalah cek yang cukup mudah. Jalankan jari anda melalui piping dan knalpot untuk merasakan bintik-bintik kasar atau karat. Apa yang anda ingin berhati-hati adalah lubang dan bintik karat buruk yang mungkin telah berkarat. Muffler harus kelihatan sama ada warna perak stok berkilat, atau warna apa pun yang semestinya diubah suai, jika ada.



  • Tayar

  • Pertama sekali, periksa kehausan tayar. Sekiranya terdapat lebih banyak haus di bahagian tengah, itu bermakna penunggang melakukan banyak keletihan, atau sering menggunakan basikal untuk menunggang jarak jauh. Menunggang jarak jauh tidak menjadi masalah, tetapi keletihan boleh menyebabkan masalah enjin. Sekiranya terdapat lebih banyak keausan di kedua-dua sisi tayar, itu mungkin menjadi masalah penyelarasan. Kedua, jika basikal yang anda lihat adalah basikal sukan, anda boleh memeriksa untuk melihat apakah terdapat gumpalan getah pada tayar. Gumpalan akan menunjukkan bahawa mesin telah digunakan di trek.



  • Minyak dan Penyejuk

  • Penyejuk biasanya berwarna hijau atau merah. Tanggalkan penutup tangki penyejuk untuk memeriksa keadaan penyejuk. Sekiranya ia keruh dan kelihatan "berlumpur", sudah semestinya masa untuk perubahan. Sekiranya penyejuk kelihatan berkarat, anda mungkin ingin memeriksa enjin juga. Bagi minyak enjin, anda seharusnya dapat melihat keadaan minyak dari kaca penglihatan. Sekiranya tidak ada kaca penglihatan, gunakan tongkat atau barang penyerap untuk memeriksa warna minyak. Seperti biasa, keruh itu buruk, kotor itu buruk. Oli tercemar sama dengan enjin tercemar, dan jika anda akan membeli motosikal terpakai, perkara terakhir yang anda mahukan adalah menghabiskan satu tan wang untuk mesin. Sekiranya basikal menggunakan minyak lain, gunakan prinsip yang sama. Jangan lupa untuk memeriksa periuk minyak dan meterai minyak untuk kebocoran.


  • Permulaan Sejuk dan Pemeriksaan Dinamik

  • Sekarang, untuk bahagian akhir. Anda telah melakukan pemeriksaan sejuk, jadi sudah tiba masanya untuk memulakannya. Sekiranya anda mempunyai pengalaman dengan motosikal, anda akan mengetahui bahawa setiap basikal berkelakuan berbeza ketika memulakan perjalanan dengan sejuk. Beberapa akan segera memulakan percubaan pertama, sementara yang lain mungkin memerlukan satu atau dua percubaan dengan tambahan pendikit. Itu sangat bergantung pada motosikal. Sekiranya terdapat starter elektrik, anda mesti menggunakannya untuk melihat apakah ia berfungsi. Sekiranya basikal menggunakan kekunci jenis kabel manual, minta penjual untuk mengaturnya ke tetapan biasa untuk permulaan yang mudah. Penjual kemungkinan besar akan membimbing anda melalui permulaan, memberitahu anda sama ada sedikit pendikit diperlukan, dan adakah kick starter berfungsi dengan baik, dll. Setelah anda memulakan basikal, cuba perhatikan bunyi yang tidak normal dari enjin dan peredam, dan lakukan pemeriksaan visual asap dari ekzos - ia semestinya tidak dapat dilihat, tetapi asapnya mungkin sedikit pekat pada awalnya kerana permulaan yang sejuk. Walau bagaimanapun, ia akan mereda selama beberapa minit semasa mesin memanaskan badan. Sekiranya anda menyedari bahawa asapnya tetap pekat atau terdapat bau minyak enjin atau bau yang kuat, ini mungkin bukan pembelian basikal terbaik untuk anda. Seterusnya, periksa semua lampu di basikal termasuk lampu bahaya, dan akhirnya bawa untuk perjalanan singkat jika penjual mengizinkan. Biasanya mereka akan melakukannya, kerana mereka berusaha menjualnya kepada anda. Uji brek, kemampuan manuver, dan suspensi. Sekiranya semuanya terasa hebat, anda mungkin telah menemui sahabat baru anda.


    Senarai yang baru anda baca adalah senarai semak paling asas untuk dilalui semasa memilih basikal anda, terutamanya jika anda seorang pemula. Sekiranya anda berpengalaman atau mempunyai mekanik dengan anda, anda seharusnya dapat melakukan pemeriksaan yang lebih teliti. Bagaimanapun, setelah anda membeli motosikal, bawa ke mekanik kegemaran anda untuk pemeriksaan lengkap dan tepat.

    Back to blog

    Leave a comment

    Please note, comments need to be approved before they are published.