The Danger of Target Fixation! - Kratos Motorsports

Bahaya Pembentukan Sasaran!

Semasa menunggang, penglihatan seseorang dapat menipunya dengan banyak cara. Satu tipu muslihat, atau sekurang-kurangnya apa yang mesti kita kenali oleh pengendara basikal dikenali sebagai 'penetapan sasaran'!

Saya teringat ketika saya meluncur dan berlayar dengan senang hati di jalan di sepanjang kawasan pergunungan yang menarik. Hijau di kedua-dua jalan itu rimbun dan berlimpah; udara bersih dan penuh dengan alam semula jadi, dan jalannya sempurna. Saya menggerakkan setiap sudut dengan anggun. Saya tersanjung oleh sinar matahari yang menyinari saya dengan hangat, bukit-bukit bergembira bersorak perjalanan saya dan langit bersinar gembira.

Sama seperti saya menghela nafas lega dan kagum .... ada rusa yang kesepian, menghadiahkan hadiah alam kepadanya. Saya terpana dan dia kelihatan risau. Saya menekan brek saya ... kaki dan jari saya mengetatkan diri pada brek dan di sekitar pemegangnya. Bahagian belakang basikal kutukan saya mengangkat ke udara. Dan, 'Bangggg!' ... Saya memukul rusa, dan dia jatuh ke sisinya kesakitan dan kesakitan. Dia dengan tangisan kecilnya dan saya, dengan cara saya yang paling bingung dan bingung, tidak kesakitan tetapi benar-benar bingung ... saling menatap.

Bagaimana saya memukulnya? Saya menunggang di sebelah kanan. Dia menghiasi tepi kiri. Saya mempunyai semua ruang dan ruang untuk menghindarinya. Apa yang menarik saya ke arahnya? Apa yang mendorong saya ke arahnya?

Saya gembira melihatnya mengangkat dirinya perlahan-lahan, meraba-raba beberapa kali. Kemudian dengan perlahan, lemas dan masih mengerang kesakitan dia menghilang ke dalam hutan. Saya berada di sana, melihat diri saya dan basikal saya ... dan gembira kerana kami bertiga sedikit lebam, tetapi baik-baik saja.

Saya mengambil basikal saya untuk memperbaiki dan menceritakan keseluruhan pengalaman kepada rakan baik saya yang baik, Frank. Dia mendengar saya keluar dengan tenang, tetapi pasti. Kemudian dia berbalik dan berkata, "itu disebut penetapan sasaran". Saya tidak dapat menangkapnya dan memandangnya bingung. Dia masuk ke pejabatnya dan mengeluarkan sebuah majalah tua yang bernoda minyak dan mengacak-acak. Dia membalik ke halaman tertentu dan menyampaikannya kepada saya.

Saya mengambilnya dari dia dan merosakkan diri ke sofa yang koyak dan compang-camping. Dan kemudian, bawa semuanya masuk.

Penetapan sasaran adalah bahaya mengunci penglihatan kita dalam situasi yang mengancam. Ini terjadi ketika seseorang dalam keadaan panik, dan kita mengunci pandangan kita ke bahaya atau situasi, sehingga mengarahkan ke arahnya secara tidak sadar, dan memukul perkara yang semestinya kita hindari pada awalnya (Sumber: artikel oleh Nick Ienatsch). Ia hanya bermaksud 'ke mana anda melihat, di situlah anda pergi'.

Itu semua kesilapan saya. Ketika rusa itu mengejutkan saya, saya hanya melihat sebuah terowong sahaja. Saya tidak melihat-lihat bagaimana saya boleh mengelakkannya. Oleh itu, tanpa sedar, saya diseret ke arahnya.

Sifat dan naluri manusia adalah untuk 'mengawasi' bahaya dan keadaan apa pun. Rusa malang itu menganggap dirinya bahaya bagi saya; memanggilnya tidak dijangka, tidak dijangka. Penglihatan saya hanya mengecil kepadanya, tidak melihat apa-apa lagi, tidak memikirkan perkara lain.

Apa yang saya pelajari dari ini? Untuk menjauhi 'sasaran' dan ke kawasan sekitarnya untuk melarikan diri atau mengelakkan kecelakaan. Sama ada haiwan, pokok, lubang, kereta yang akan datang, sudut yang tiba-tiba ... elakkan daripada bersentuhan dengan objek dan melihat ruang terbuka. Ingat, 'di mana anda melihat, di situlah anda pergi'. Ini juga berlaku untuk pemandu, bukan hanya penunggang basikal.

Juga, jaga pandangan yang luas. Amalkan ini secara sedar. Menahan godaan untuk mengurangkan penglihatan anda. Paksa diri anda untuk melihat secara luas. Perhatikan persekitaran anda, imbas detailnya, gunakan penglihatan anda sepenuhnya.

Paparan terbaik adalah melihat semuanya. Elakkan penetapan sasaran dan luaskan pandangan anda.

 

Back to blog

Leave a comment

Please note, comments need to be approved before they are published.