Part 1: Smart Ways To Improve Your Riding Skills - Kratos Motorsports

Bahagian 1: Cara Pintar Untuk Meningkatkan Kemahiran Menunggang Anda

Asas-asasnya, asas menunggang motosikal adalah sama, sama ada jika anda baru sahaja memperoleh lesen anda atau untuk seorang veteran yang menunggang motosikal sejak Reagan menjadi Presiden. Itu bermakna ada set kemahiran tertentu yang dapat anda gunakan untuk menunggang untuk menjadikan anda penunggang yang lebih baik.

1. Pemandu

Sama seperti basikal tidak bergerak sendiri, mereka juga tidak akan bergerak ke sudut.

Untuk memandu basikal, anda perlu mengira. Ringkasnya, anda menekan hendal kiri ke kiri, dan menekan ke kanan untuk ke kanan. Kadar kemudi (seberapa cepat putaran motosikal berpusing) sesuai dengan jumlah kekuatan dan kelajuan yang anda gunakan pada hendal.

Belajar mengira secara aktif memberi anda ketepatan mengendalikan basikal anda.

 

2. Kawalan Pendikit

Jangan menganggap pendikit anda sebagai suis hidup / mati. Sebaliknya, kawalan pendikit yang baik memainkan peranan besar dalam mengawal daya tarikan tayar, tindakan suspensi, kelancaran dan kelajuan keseluruhan. Ia harus digulung dan digulung, tidak dipukul terbuka atau ditutup dengan cara yang digodam. Ini sangat penting ketika menikung atau menunggang di jalan yang licin.

 

3. Penglihatan

Ikuti pepatah sederhana ini: "Basikal anda berjalan di mana sahaja anda melihat." Ulangi perkara itu kepada diri sendiri ketika anda bangun pada waktu pagi, menaiki basikal dan turun dari basikal sehingga anda tidur.

Diakui, menjauhkan diri dari bahaya itu sulit karena otak kita adalah keras untuk memaksa kita untuk "Mengawasi situasi berbahaya." Namun, dengan menggunakan motosikal, memerhatikan kereta yang baru sahaja berada di hadapan anda menjamin bahawa anda akan melanggarnya. Ia disebut, "Penetapan sasaran." 

Apabila bahaya muncul, cari jalan keluar dan menuju ke pilihan terbaik, dan bukannya menuju perkara yang ingin anda hindari.

 

4. Pengereman

Apakah satu-satunya komponen motosikal anda yang paling kuat?

Brek.

Kerana tidak ada komponen lain yang menerjemahkan sebilangan besar input oleh penunggang menjadi reaksi besar. Seperti halnya pendikit, anda harus mula melihat brek sebagai peranti untuk mencapai kelajuan sasaran anda, dan bukannya menjadi suis hidup / mati.

Seperti halnya dengan pendikit, seseorang harus selalu menggunakan brek dengan lancar dan jangan sekali-kali mencengkamnya secara tiba-tiba. Sebenarnya, jika dilakukan dengan betul, memutar pendikit, beralih ke brek dan kembali ke pendikit dengan lancar akan membuat keajaiban terhadap perjalanan anda. Juga, ingatlah untuk mengepit lutut ke tangki bahan bakar dan biarkan lengan dan siku anda selembut mungkin semasa anda menggunakan brek.

Menguatkan siku dan menguncinya akan menjadikannya tidak berguna dalam membantu anda menghidupkan basikal. Anda akan terkejut betapa tinggi kemampuan brek moden, casis dan tayar sebelum kehabisan brek dan daya tarikan. Mengencangkan lengan dan siku anda akan memindahkan semua daya brek kepada mereka dan badan anda, menipu anda untuk berfikir bahawa anda telah mencapai had mereka.

 

5. Biarkan Meluncur

Kami tahu, adrenalin secara tiba-tiba akan menembusi badan anda apabila tayar pecah dan "keluar." Adakah itu perkara buruk? Kecuali basikal anda bertukar arah (bahagian depan melepasi depan), selalu ada kemungkinan untuk menyimpannya (walaupun anda masih memerlukan seluar dalam yang baru).

Kaedah terbaik untuk melatih slaid adalah dengan menggunakan basikal kotoran di trek kotoran. Anda tidak perlu menunggang secepat yang anda lakukan di jalanan. Dirtbiking mengajar tubuh anda untuk bertindak balas terhadap slaid dengan menggunakan semua set kemahiran yang telah anda pelajari selama ini. Sebaik sahaja anda kembali ke trotoar, anda tidak akan panik ketika tayar keluar dari garisan. Walau bagaimanapun, teknik asasnya adalah dengan sentiasa santai. Badan dan anggota badan yang santai membolehkan basikal meluncur laju. Basikal gelongsor tidak bermaksud ia benar-benar tidak terkawal, sebaliknya, menganggapnya sebagai berusaha untuk mencari kedudukan yang stabil. Menunggang kaku bermaksud anda menahannya dari mencari tempat yang selamat ini. Oleh itu, biarkan ia meluncur, semasa anda berpegang pada stereng, kawalan pendikit dan penglihatan.

Lebih banyak mengenai perkara ini akan dikongsi dalam artikel yang akan datang ... semoga dapat berjumpa dengan anda di sana!

Back to blog

Leave a comment

Please note, comments need to be approved before they are published.