How to Prevent Your Motorcycle From Overheating - Kratos Motorsports

Cara Mencegah Motosikal Anda Terlalu Panas

Anda sedang menunggu di lalulintas, dan rasa panas di kaki anda meningkat secara beransur-ansur. Anda melihat sekilas pengukur suhu dan menyedari bahawa suhu terus meningkat semasa anda menganggur di motosikal anda. Oh budak lelaki. Ada yang tidak kena dengan sistem dan enjin anda terlalu panas. Bukan sesuatu yang anda atau sesiapa sahaja mahu atasi, tetapi penting untuk tetap tenang dan menyelesaikan masalahnya. Agak terlambat untuk pencegahan, tetapi basikal anda masih dapat disimpan. Oh kerumitan.


Mari kita putar balik. Apa yang salah? Apa yang menyebabkan enjin anda terlalu panas? Motosikal adalah mesin, dan mesin boleh mengalami kerosakan. Penting untuk kita memahami mesin kita dengan teliti, dan langkah-langkah yang boleh kita ambil untuk mengelakkan kerosakan. Berikut adalah senarai penyebab kepanasan enjin motosikal anda, dan cara mencegahnya.


  • Berkumandang Semasa Permulaan Sejuk

  • Apabila anda mula-mula menghidupkan enjin anda pada awal hari, enjin akan beroperasi pada campuran yang kaya selama beberapa minit, yang menyebabkan kelembapan mesin anda. Secara teorinya, tidak perlu menghidupkan basikal anda sama sekali atau membiarkannya berjalan untuk memanaskannya. Anda harus dapat memulakan dan segera menunggang. Namun, dari pengalaman, anda mungkin menyedari bahawa hal itu tidak selalu berlaku kerana lama-kelamaan, mesin mengalami perubahan kehausan. Sekiranya anda jenis untuk memanaskan enjin anda, biarkan ia hidup selama beberapa minit. Menghidupkannya akan menyebabkan tekanan yang tidak perlu pada mesin, terutamanya kerana pada mulanya ia akan menggunakan campuran yang kaya. Pemulihan berpotensi menyebabkan kenaikan suhu.


  • Pemeriksaan Minyak Enjin

  • Asas paling asas, minyak enjin anda. Selain berfungsi sebagai pelincir, minyak mesin juga berfungsi sebagai penyejuk dengan menyerap haba dari mesin, dan menyebarkannya semasa peredaran. Oleh itu, pengurangan minyak enjin atau pencemaran akan mengakibatkan dua perkara - kurang pelinciran yang bermaksud lebih banyak geseran dan suhu yang lebih tinggi, dan kurang kesan penyejukan dari minyak enjin. Oleh itu, pastikan tahap minyak enjin anda sentiasa optimum, dan lakukan pertukaran minyak secara berkala untuk mengelakkan masalah.


  • Tetapan Karburetor

  • Sekiranya basikal anda berjalan dengan karburator, pasangkannya supaya rpm tidak bergerak terlalu tinggi. Anda mungkin perlu menyesuaikan diri dari semasa ke semasa. Rpm tinggi adalah tanda campuran tanpa lemak memasuki mesin yang boleh menyebabkan kenaikan suhu dan kemungkinan mesin anda terlalu panas. Oleh itu, jika anda tidak tahu cara menyediakannya, pergi ke mekanik tempatan anda dan minta mereka melakukannya untuk anda. Perhatikan perbezaan bunyi mesin.


  • Pemeriksaan Radiator

  • Radiator bertanggungjawab untuk peredaran penyejuk, dan oleh itu ia bekerjasama rapat. Bahagian utama yang perlu dilihat di sini ialah penyejuk, kipas radiator dan sirip radiator anda. Pastikan radiator anda sentiasa bersih. Oleh kerana penyejuk membawa haba dari mesin, proses pelesapan panas berlaku melalui sirip. Kipas berfungsi semasa anda dalam keadaan tidak aktif, dan tidak berlaku penyejukan udara. Namun, jika sirip atau kipas anda kotor, pelesapan panas akan terjejas, mengakibatkan penyejukan yang tidak optimum. Dan apa yang berlaku seterusnya? Enjin terlalu panas.


  • Pemeriksaan Penyejuk

  • Walaupun kebanyakan motosikal berpendingin udara, sebilangan kecil yang berpendingin air serupa dengan kereta; dengan nisbah air dan penyejuk yang paling sesuai untuk wilayah anda. Sangat mudah untuk mengekalkan sistem penyejukan air. Yang perlu anda lakukan ialah memeriksa dari semasa ke semasa dan memastikan tahap penyejuk optimum, dan anda melakukan perubahan penyejuk secara berkala. Paras penyejuk yang rendah akan menyebabkan suhu mesin melonjak, dan penyejuk yang tercemar boleh menyebabkan sistem tersumbat, sehingga kenaikan suhu yang tidak diinginkan.


  • Menunggang Berkelajuan Tinggi / Jarak Jauh

  • Menunggang berkelajuan tinggi baik-baik saja. Sebenarnya, ia bagus untuk penyejukan udara. Tetapi semuanya dalam keadaan sederhana, kerana selalu ada batasan untuk berapa banyak tekanan yang dapat ditanggung oleh mesin, dan kecepatan yang tinggi berarti rpm tinggi, dan rpm tinggi berarti tekanan pada mesin. Jadi, luangkan masa. Jangan terus naik dengan kelajuan tinggi kerana enjin motosikal anda mungkin tidak dibina untuk itu. Sekiranya anda menunggang jarak jauh, berehat sebentar dan berehatlah mesin anda. Ia diperlukan.



    Ini bukan satu-satunya sebab yang mungkin berlaku untuk terlalu panas mesin, tetapi ini adalah sebab yang paling biasa. Ingatlah untuk melakukan semua penyelenggaraan berkala, dan lakukan pemeriksaan asas motosikal anda setiap dua minggu. Juga, belajar mendengar kelainan dari basikal anda. Anda akan berterima kasih kepada diri sendiri.

    Back to blog

    Leave a comment

    Please note, comments need to be approved before they are published.