Harley-Davidson in Malaysia: The Lifestyle and Brotherhood Lives On - Kratos Motorsports

Harley-Davidson di Malaysia: Gaya Hidup dan Persaudaraan Hidup

 

Apa yang menjadikan Harley-Davidson sebagai jenama legenda? Gary Sharman, pengasas kelab motosikal Headhunters, membincangkan budaya dan komuniti yang wujud bersama dengan pemilikan Harley.

Dari perspektif praktikal, menunggang Harley mungkin tidak masuk akal bagi sebilangan penunggang basikal. Ia berat dan mahal. Tetapi jika anda bercakap dengan orang Harley, mereka tidak akan membincangkan prestasi motosikal. Mereka bercakap mengenai apa yang diwakilinya.

Harleys kuat dengan bunyi enjin khas. Memasang ekzos aftermarket, yang menjadi keutamaan setiap pemilik baru, menjadikannya lebih kuat daripada kenderaan bergerak di jalan.

Dan penunggang sangat menyukainya, kerana ia memerlukan kehadiran sebaik sahaja basikal bermula. Juga, tidak ada alasan untuk kenderaan lain di depan untuk tidak membuat jalan keluar, bahkan jauh sebelum mereka ditimpa oleh gerombolan mesin yang berkilau dan tampak cantik dan penunggang berkulit kulit yang gagah mengemudinya. 

Imej pelumba Harley, juga dikenali sebagai penunggang mudah, telah dipopularkan dalam filem dari tahun 60-an hingga 90-an dan dihidupkan semula dalam rancangan TV masa kini seperti Anak-anak Anarki dan putarannya Mayan M.C.

Mari selami sedikit lebih dalam ketika kita bercakap dengan seseorang yang telah menunggang Harleys dengan setia selama 30 tahun terakhir - Gary Sharman, yang mengasaskan kelab motosikal (M.C.) yang dikenali sebagai Headhunters pada tahun 90-an, tidak lama selepas dia membeli Harley pertamanya.

Headhunters MalaysiaGary Sharman pada Harley-Davidsonnya

Kratos Motorsports (KM): "Apa daya tarik dengan motosikal Harley-Davidson di Malaysia, dan apa yang menarik perhatian Anda?"

Gary Sharman (GS): "Motosikal Harley-Davidson, seperti yang seseorang katakan, adalah perwujudan kenderaan" kebebasan "," individualisme "," pemberontakan "," non-konformis ", dan juga" cara Amerika ".

‘Nilai’ seperti itu telah didramatiskan dalam filem barat yang bebas pada tahun 60-an dan 70-an, seperti Easy Rider.

Semua orang pernah mendengar mengenai Hells Angels, sebuah kelab motosikal satu peratus (penjahat) di seluruh dunia yang anggotanya biasanya menunggang motosikal Harley-Davidson. Mereka mewakili beberapa geng motosikal terkenal yang berpusat di AS dengan bab di negara lain.

Oleh itu, beberapa faktor ini menyumbang kepada gambaran yang lebih gelap dan tidak sah yang dikaitkan dengan pelumba Harley pada awal hari. Sebagai anak-anak, kami asyik dan tertarik dengan gambaran buruk itu, sudah tentu ibu bapa kami tidak menyukainya.

Pada awal tahun 90-an, gambar Harley-Davidson mula menjadi ikonik dan bergaya di peringkat global, berdasarkan filem-filem bajet besar seperti Penamat dengan Arnold Schwarzenegger. Pelakon terkenal, Elizabeth Taylor mempunyai Harley-Davidson Sportster 883 yang dia namakan Nafsu.

Selebriti Perdana Hollywood menunggang motosikal Harley-Davidson dalam filem dan kehidupan sebenar. Dalam arena muzik, Billy Idol dan setiap bintang rock terkenal lain pada masa itu memiliki Harleys.

Disokong oleh selebriti seperti itu, gambar awal Harley yang tidak sah, gaduh dan menakutkan agak berubah. Kini juga dikaitkan dengan kemasyhuran, glamor dan eksklusif. Jenama menjadi lebih diminati di seluruh dunia, dan sesuatu yang mewah, kerana harga Harley melonjak seiring dengan permintaan.

Di Malaysia, ia adalah mainan orang kaya. Lebih RM80k banyak pada tahun 90an; itu adalah kos rumah rata-rata. Hanya profesional dan ekspatriat yang bergaji tinggi yang mampu memperoleh Harley. Ini adalah Ketua Pegawai Eksekutif, akauntan, peguam, doktor dan sebagainya (orang yang mungkin tidak akan bertahan sehari dalam geng motosikal terkenal), yang dilabel sebagai 'pejuang hujung minggu'. "

Harley Davidson

KM: "Hari ini, terdapat lebih banyak rakyat Malaysia yang menunggang Harleys; adakah daya tarikan bertambah? ” 

GS: "Terdapat lebih banyak graduan ijazah dengan gaji yang lebih baik, jadi anda melihat banyak rakyat Malaysia memiliki basikal besar yang diimport.

Orang ramai, muda dan tua, masih tertarik dengan jenama Harley, dengan alasan yang sama. Anda mempunyai orang yang lebih suka sukan superbik kerana persembahannya, tetapi banyak orang masih memilih gaya hidup Harley, pelayaran santai, dan menjadi sebahagian daripada M.C.

Seperti jenama motosikal lain, Harley-Davidson sedang membangun model yang lebih baru dan lebih baik. Secara keseluruhan, syarikat ini telah berkembang seiring dengan zaman, jadi gambar Harley masih sama, hanya basikal yang dibuat untuk orang masa kini dengan prestasi, penampilan, pengendalian, dan sebagainya yang lebih baik. "

Harley Davidson

KM: "Bagaimana dengan motosikal itu sendiri?"

GS: "Harley lebih berat daripada kebanyakan motosikal, tetapi semua berat tambahan dan sudut rake yang lebih panjang menyumbang kepada kemantapan Harley-Davidson. Untuk pelayaran, tidak ada yang mengalahkan Harley.

Tidak seperti jenama motosikal lain, Harleys lebih mudah disesuaikan. Oleh itu, setelah membeli basikal baru atau terpakai, penunggang dapat mengubah suai basikal mereka untuk mencerminkan ekspresi diri mereka yang unik. Penyesuaian adalah teras jenama Harley-Davidson. Seperti yang mereka katakan, anda tidak hanya menunggang Harley, anda juga menghayatinya. "

KM: "Adakah Harleys lebih sukar dan lebih mahal untuk dijaga?"

GS: "Pada tahun 90-an, seperti kebanyakan jenama motosikal import dari Eropah atau Amerika Syarikat, basikal tidak dibina seperti sekarang.

Pada masa itu, Harleys mempunyai banyak getaran. Mereka lebih berat, dan sering mengalami kerosakan, sebahagiannya kerana penunggang tidak peduli dengan penyelenggaraan. Tetapi dari segi kos untuk selang perkhidmatan asas, paling banyak sekitar RM350 hingga RM450, bahkan hari ini.

Anda jarang perlu menukar bahagian. Harley tahan lama. Alat ganti agak mahal tetapi insurans menguruskannya, sekiranya motosikalnya rosak. "

KM: "Bolehkah anda memberitahu kami mengenai kelab motosikal Harley dan persahabatan yang begitu lazim?"

GS: "Ini semua mengenai persaudaraan, persahabatan antara pelumba Harley. Rasanya sungguh luar biasa ketika anda menunggang bersama di konvoi Harley. Semua orang memakai tampalan yang sama (jaket atau rompi dengan logo dan nama kelab), dengan mesin dan paip ekzos yang bergemuruh, tatu, rambut panjang ... ia tidak akan menjadi tua, sungguh.

Harley Davidson

Apabila anda membeli basikal dari Harley-Davidson di Malaysia atau di mana sahaja di seluruh dunia, anda dijemput ke HOG (Harley Owners Group). Ini adalah komuniti yang didorong oleh gaya hidup Harley. Terdapat perhimpunan dan perjalanan konvoi, antara lain.

Tetapi penunggang biasanya membentuk kelab motosikal mereka sendiri di kalangan rakan mereka sendiri.

Pelumba Harley kebanyakannya orang yang santai dan senang. Kami mungkin kelihatan menakutkan sebagai sebuah kumpulan, tetapi ini hanyalah sebuah kelab motosikal. Kami berkumpul untuk minum dan bersiar-siar sekarang dan kemudian. Ini adalah cara untuk kita berehat setelah seminggu bekerja yang sibuk dan mengeluarkan tenaga. Sebilangan orang suka memancing, bagi kami, itu adalah motor Harley. "

KM: “Bagaimana Headhunters M.C. bermula? "

GS: "Sebilangan besar dari kita berada di HOG secara lalai, yang mempunyai polisi dan aktiviti kelabnya sendiri. Terdapat lima daripada kami dari HOG yang sering berkumpul sendiri.

Sambil duduk di atas meja sambil minum setelah bekerja, kami memutuskan untuk mempunyai kelab dan tampalan sendiri. Oleh itu, semua orang datang dengan nama; ada yang terdengar pelik dan ada yang terlalu lemah lembut.

Apabila seseorang mencadangkan Pemburu kepala, semua orang menyukainya. Kedengarannya badass - istilah ini merujuk kepada suku asli di Malaysia Timur, yang memburu kepala musuh mereka.

Headhunters Harley Davidson Club MalaysiaGary Sharman bersama kru yang lain dari Headhunters M.C.

Dari kami berlima, ia tumbuh hampir seratus tahun. Sebilangan besar ahli kami adalah ekspatriat, yang akhirnya kembali ke negara asalnya.

Dengan berkat pengasas, Pemburu kepala bab dibentuk di Singapura, Thailand, Hong Kong, Amerika Utara, dan sebagainya. 

Pemburu kepala masih aktif di Malaysia dan negara-negara ini, dengan ahli yang lebih baru dan lebih muda bergabung sesekali. "

____________________________________________________________________________

Baca semua tentang bagaimana kami menolong pelumba Harley selaraskan penggantungannya untuk perjalanan yang optimum.

Back to blog

Leave a comment

Please note, comments need to be approved before they are published.