Do's and Don'ts When Executing Emergency Braking - Kratos Motorsports

Yang Harus Dilakukan dan Tidak Perlu Dilakukan Semasa Melakukan Brek Kecemasan

Semua orang belajar bagaimana melakukan pengereman kecemasan dengan betul di sekolah menunggang, tetapi tidak betul-betul dalam senario kecemasan sebenar di mana penunggang perlu bertindak balas tanpa mempunyai masa untuk berfikir. Boleh dikatakan kemahiran paling penting yang anda perlukan sebagai penunggang untuk menunggang dengan selamat di jalan terbuka. Berikut adalah perkara yang perlu dan tidak perlu diikuti untuk melakukan brek kecemasan:


  1. Memicit Brek

Adakah: Walaupun dalam keadaan kecemasan, cubalah yang terbaik untuk menekan tuas secara beransur-ansur. Ini secara beransur-ansur akan memindahkan berat basikal ke roda depan, memberikan pengendara lebih banyak kawalan. Mempunyai ABS pada basikal anda akan membolehkan anda memerah lebih cepat sedikit lebih cepat tanpa kesannya. 


Jangan: Jangan sekali-kali memacu tahap secara dramatik, terutamanya untuk basikal yang tidak mempunyai ABS. Ini akan menyebabkan tayar terkunci dan kemudian membuang orientasi basikal, kemungkinan mengakibatkan penunggang tergelincir atau hilang kawalan sepenuhnya terhadap basikal.


Pecutan> Hentian Tiba-tiba 


  1. Menggunakan Brek dengan betul

Adakah: Gunakan kedua-dua brek. Amalan menjadikan sempurna. Agak sukar untuk menyelaraskan kaki dan tangan anda dalam keadaan kecemasan, jadi cubalah banyak sebelum pergi ke jalan terbuka. Menggunakan kedua-dua brek akan membolehkan berat brek drastik diagihkan secara merata antara bahagian depan dan belakang motosikal sebelum menterjemahkan ke depan. Ini memberikan kawalan keseluruhan yang lebih baik.


Jangan: Jangan gunakan hanya satu brek. Pada perjalanan berkelajuan tinggi, hanya menekan satu tayar dan akan mengakibatkan kehilangan kawalan sesaat yang akan berubah menjadi kehilangan kawalan sepenuhnya. Brek belakang biasanya lebih kuat daripada brek depan jadi hanya menggunakan belakang akan mengurangkan daya tarikan pada tayar belakang, dan hanya menggunakan brek depan akan menyebabkan basikal terbalik atau terbabas. 



  1. Kesedaran Lalu Lintas

Adakah: Sentiasa perhatikan kenderaan di sekitar anda. Untuk berada di sisi yang selamat, cubalah untuk mengelakkan jalan yang terbelah tetapi jika anda selesa dengan jalur pemisahan, anda akan memerlukan lebih banyak kesedaran terutama dari kenderaan yang menukar lorong. Semasa melakukan brek kecemasan, anda sudah semestinya tahu di mana dan bagaimana untuk menggerakkan basikal anda kerana anda tidak mahu akhirnya meluncur ke kenderaan lain atau terkena dari belakang. 


Jangan: Penunggang motosikal adalah pengguna jalan raya yang paling rentan. Oleh itu, jangan biarkan kenderaan lain menggertak anda sehingga kehilangan kawalan menunggang anda. Sentiasa tetap terkawal dengan menjauhkan diri dari kemungkinan masalah jalan raya. Bersikap berwibawa dan yakin dengan keselamatan anda.


  1. Amalan Menjadi Sempurna 

Adakah: Banyak latihan. Motosikal biasanya mempunyai kemampuan brek yang baik tetapi mempunyai kecenderungan yang lebih tinggi untuk kehilangan kawalan. Sebelum melalui jalan terbuka, cari jalan kosong atau tempat letak kereta dan amalkan koordinasi pengereman anda. Lakukan ini dari semasa ke semasa supaya anda tidak melupakan penyelarasan.


Jangan: Percaya bahawa apa yang anda pelajari di sekolah menunggang cukup baik adalah tidak besar. Seperti disebutkan sebelumnya, sekolah menunggang bukanlah senario kehidupan sebenar. Sekiranya anda memiliki basikal canggih yang mahal, jangan anggap sebagai ciri keselamatan basikal anda. Tidak ada yang cukup baik kecuali anda tahu bagaimana mengawalnya sepenuhnya. 


  1. Brek Sepanjang Jalan

Adakah: Setelah anda mencapai ambang maksimum brek semasa melakukan brek kecemasan, terus tekan rem. Walaupun anda mungkin kehilangan kawalan basikal sedikit dan mempunyai hati di kerongkong anda, ingat bahawa semakin rendah kelajuan semakin kecil kemalangan. Anda perlu menurunkan kelajuan serendah mungkin, dan yakin bahawa anda dapat mengawal basikal anda dengan lebih baik. 


Jangan: Melepaskan brek semasa anda menghampiri kemungkinan kemalangan mungkin merupakan idea terburuk yang pernah ada. Basikal hari ini dilengkapi dengan semua jenis ciri keselamatan. Oleh itu percayalah bahawa basikal anda menjalankan tugasnya untuk memastikan anda juga selamat. Jangan lepaskan dan terus brek semasa cuba mengawal basikal anda. Sekiranya anda tidak mempunyai ABS, tekan dan lepaskan sedikit secara bergantian untuk mendapatkan kesan yang serupa dengan ABS. 



Dengan pengalaman yang cukup sebagai penunggang, anda mungkin dapat meramalkan pergerakan lalu lintas tetapi tidak ada yang dapat meramalkan kesalahan manusia. Selalunya brek kecemasan diperlukan kerana kecuaian pengguna jalan raya yang lain. Oleh itu, yang terbaik adalah belajar dan mengingat perkara-perkara yang harus dilakukan dan tidak boleh dilakukan untuk mengelakkan penglibatan yang tidak diingini dalam kemalangan jalan raya.

Back to blog

Leave a comment

Please note, comments need to be approved before they are published.