10 of the Worst Motorcycles Ever Made from the Older Days - Kratos Motorsports

10 motosikal terburuk yang pernah dibuat sejak zaman dahulu

Penunggang selalu membandingkan motosikal terbaik dalam setiap kategori, tetapi hari ini, kami memutuskan untuk membincangkan motosikal terburuk dalam sejarah. Mereka datang dari pelbagai pengeluar, malah yang paling popular. Berikut adalah sepuluh motosikal terburuk yang pernah dibuat, tanpa susunan tertentu:


Kawasaki 500 H1

Kawasaki 500 H1

Pada tahun 1969, Kawasaki memperkenalkan 500 H1. Saya rasa pada masa-masa itu, ini semua berkaitan dengan kekuatan yang melampau dan tidak menghiraukan keselamatan. Nah, basikal ini dianggap sebagai salah satu motosikal Kawasaki yang lebih berbahaya untuk ditunggang, dengan kekuatan tanpa akal di atas 4500rpm, ditambah dengan rem dan pengendalian minim.


Kawasaki 750 Triple 1v / Kawasaki 750 Triple H2

Kawasaki 750 H2

Tiga tahun selepas pengenalan 500 H1, Kawasaki memperkenalkan dua versi 748cc basikal jalanan yang menjadi yang terpantas pada masa itu. Sayangnya, mereka benar-benar selamat untuk menunggang dengan pantas, kerana mereka dianggap mempunyai sistem pengendalian dan brek terburuk dari mana-mana motosikal yang pernah ada. Bagaimana teruk, anda bertanya? Basikal itu dijuluki "Pembuat Janda".


Honda CX 500

Honda CX 500

Honda CX 500 diperkenalkan pada akhir 70-an, ketika basikal jalanan yang kuat mendapat populariti, dan seperti yang anda harapkan, sebuah basikal yang tampan seperti CX 500 mempunyai banyak penjualan. Walau bagaimanapun, keadaan dengan cepat menjadi pahit bagi Honda apabila mereka menerima aduan mengenai kerosakan enjin dan pengendalian. Nampaknya, ada masalah besar dengan putaran poros engkol, menyebabkan basikal menarik ke kanan ketika melambat. Selain itu, ia juga mempunyai masalah penguncian roda yang serupa dengan siri C50. Oleh itu, ia semestinya termasuk dalam senarai ini.


Honda C50 C70 C90 C110

Honda C50

Juga dikenali sebagai Honda Cub, Honda C50 dan saudara-saudaranya dilihat di mana-mana pada akhir 1950-an hingga tahun 1990-an. Anda tertanya-tanya, bagaimana ia berjaya masuk ke dalam senarai basikal terburuk jika begitu popular? Nah, motosikal tiga kelajuan ini mempunyai dua kelemahan utama - roda akan terkunci ketika menukar gear dengan cepat, dan suspensi terlalu lembut. Gabungkan kedua-duanya dan anda mempunyai resipi untuk kehilangan kawalan yang tidak diingini, terutama ketika anda memutuskan untuk melambat dengan cepat di sekitar sudut.


Harley-Davidson Sportster 1971

Harley Davidson Sportster 1971

Anda mungkin tertanya-tanya, bagaimana jenama yang terkenal dan digemari Harley-Davidson masuk ke senarai ini? Sportster 1971 adalah produk yang tidak disukai dari jenama terhormat yang tidak keluar seperti yang dirancang. Basikal itu sengaja dibina dengan garpu yang lebih panjang dan bahagian atas yang berat, tetapi kombinasi itu menjadikan bahagian atas lebih berat, menyebabkan pengendalian di sudut yang buruk. Dengan garis lurus, tidak ada masalah, tetapi ketika bergilir, motosikal harus ditunggang dengan kelajuan yang sangat rendah. Untuk memburukkan lagi keadaan, kerana garpu atas dan panjang yang berat, pengendalian pada kelajuan rendah pada amnya lebih buruk. Lihat masalahnya? 


Ariel Arrow

Ariel Arrow

Ariel, pengeluar Britain, melancarkan siri Arrow mereka sebagai mesin adik yang lebih berpatutan dan kurang berkuasa untuk motosikal Ariel Leader. Pemimpin Ariel sangat popular dan dijual antara tahun 1958 hingga 1965, dan bahkan memenangi Anugerah Motosikal Tahun Ini oleh Motor Cycle News pada tahun 1959. Sebaliknya, Arrow tidak menunjukkan prestasi yang baik. Masalah utama dengan model Arrow adalah bahawa knalpot terletak terlalu rendah di motosikal, menyukarkan penunggang untuk mencapai jarak tanah di jalan bergelombang dan lekukan yang lebih sukar. Ini menjadi masalah di kalangan penunggang, kemudian mendaratkan Ariel Arrow dalam senarai ini. Walaupun basikal kelihatan hebat.


Suzuki GT 380/550/750

Suzuki GT

Sama seperti Arrow, seri Suzuki GT juga memiliki jarak tanah yang buruk kerana lokasi muffler yang buruk. Tetapi, ia mempunyai masalah yang lebih mendesak iaitu brek cakera depan tidak berfungsi dengan baik ketika menaiki permukaan basah. Itu adalah gangguan utama bagi penunggang kerana jika itu adalah masalah keselamatan, itu adalah masalah yang sangat buruk. Selain itu, basikal ini diklaim memiliki pengendalian yang lebih buruk daripada model lain yang sama kerana lengan ayun yang terlalu fleksibel, dan peredam kejut yang terlalu lembut. Walaupun prestasi yang buruk, seri Suzuki GT dijual dengan cukup baik dan kekal di pasaran selama hampir satu dekad, dari tahun 1972 hingga 1980.


Moto Guzzi (Model Lama)

Moto Guzzi

Moto Guzzi ditubuhkan di Itali pada tahun 1921, dan merupakan pengeluar motosikal berterusan tertua di Eropah. Mereka bermaksud merevolusikan keselesaan menunggang dan membuat apa yang mereka fikirkan sebagai penambah getaran yang dihantar dari roda ke hendal. Pemasangan getah dipasang untuk setang model Moto Guzzi terdahulu, dan mereka mencapai pengurangan getaran yang drastik, tetapi masalah baru timbul - setang menjadi terlalu tinggi dan tidak ergonomik, menyebabkan kestabilan menunggang menjadi lebih buruk. Penunggang tidak dapat menggerakkan basikal mereka dengan betul kerana kedudukan stereng yang tidak selesa dan tidak selamat.


Husqvarna 250 MX

Husqvarna 250

Salah satu dari dua pengacau yang masuk ke daftar ini, buatan Sweden mempunyai pelbagai masalah yang timbul dengan menunggangnya. Walaupun masalahnya tidak banyak keselamatan, mereka pasti menimbulkan banyak ketidakselesaan. Pertama sekali, Husqvarna 250 MX sangat menyeronokkan untuk menunggang kerana ia mempunyai kekuatan yang cukup baik untuk 250, namun, keseronokan itu hanya kekal dengan menunggang lurus. Terdapat dua masalah utama dengan motosikal - sistem penggantungan tidak mencukupi, menyebabkan hujung belakang basikal bergoyang dari sisi ke sisi pada brek keras, dan kedua, Husqvarna mengembangkan tempat duduk yang akan menghalang penunggang meluncur ke depan ketika brek, tetapi juga menyebabkan banyak ketidakselesaan di kawasan di mana sinar matahari tidak menyala. Ringkasnya, bukan perjalanan yang selesa.


Motosikal Greeves

Greeves Motorcycles

Perhatikan garpu depan? Mereka dipanggil garpu depan pautan terkemuka, yang biasanya sukar dilalui. Dan untuk semua basikal dengan garpu serupa, tendangan dari brek depan tidak diingini, lebih-lebih lagi pada Greeves. Sistem suspensi depan sangat gagal sehingga hampir tidak ada. Penunggang akan menahan sepakan penuh semasa melakukan brek atau ketika berjalan di permukaan yang tidak rata. Greeves Motorcycles ditubuhkan pada tahun 1951, dan disebabkan oleh kebakaran yang nyata, menemui ajalnya pada tahun 1977. Namun, hak atas nama Greeves kemudiannya dibeli oleh Richard Deal, menghidupkan semula jenama tersebut. Motosikal pertama di bawah pemilikan baru dilancarkan pada tahun 2009, dan tentunya dilengkapi dengan sistem suspensi yang jauh lebih baik.


Jadi, di sana anda pergi. Sepuluh motosikal terburuk yang dibuat kecuali Greeves, kerana setiap basikal yang dibuat oleh mereka pada awalnya mempunyai garpu pautan terkemuka yang terpasang. Perlukan penangguhan pada penggantungan anda? Hubungi kami.
Back to blog

Leave a comment

Please note, comments need to be approved before they are published.